Murmansk/Kola 2. kvartal 2019

Her kommer endelig rapporten for 2. Kvartal. Det blir litt problematisk å rekke å skrive alltid i rett tid, da det er sesonger da jeg har veldig mye å gjøre og reiser mye. Deriblant blir det slik om sommeren ser det ut til. Så dere får ha litt tålmodighet med meg !) Nå har tempoet roa seg ned for i sommer og jeg er hjemme i Murmansk og i gang med de vanlige gjøremålene og tjenesten.

Første uka i april var jeg invitert til Ungdom i Oppdrag-basen på Borgen i Troms som tolk på lederdager. Det var endel russere fra Kola-halvøya samlet og noen menighetsledere fra Finnmark, Troms og en fra Bulgaria. Tanken var at vi kunne få slappe litt av og nyte god mat og fellesskap, samt be og lovsynge sammen og høre på bra prekener og ha noen samtaler over temaer som lederskap, konfliktløsning m.m. Jeg fikk utdelt eget rom og nøt freden, men hjalp selvsagt til med å tolke det skulle sies til og fra russisk og norsk.

Påskefeiring i Russland medfører som regel et litt spesielt opplegg på møtet 1. Påskedag. Det er ikke som i Norge at vi har Påskeferie og nyter late dager på fjellet eller hytta ;=)) Spesielt vi som er engasjert i sang og musikk i menighetene har nok å holde på med og forberede til påskefeiring! Og da blir det jo fest og feiring av Jesu oppstandelse – og det er bra! I år hadde vi i Murmansk et veldig spesielt besøk av ei ung dame som er begava i å lede kor og pianospill. Hun kom på besøk fra en by langt sør i Russland og så la det seg slik tilrette at hun kunne bli over påske og hjelpe oss med et lite kor-prosjekt. Det ble stor suksess og vi sang 3 herlige sanger 3-stemt, akkompagnert av musikerne våre. Hun gikk veldig lett inn blant alle sangere og musikere i teamet vårt og ble en god støtte og hjelpende hånd for meg spesielt etter at noen av nøkkel-musikerne og tidligere ledere hadde sagt de ville inn i andre tjenester. Nå har vi bare en trommeslager, og det er meg. Men jeg planlegger å fostre fram nye, unge.  Jeg og Toma, som dama heter, har blitt gode venner. Hun hjalp oss veldig med å gi gratis pianotimer og sangtimer til ungdommer og folk i lovsangsteamet.  Vi rakk også å dra til Lovozero på Kola-halvøya og lede lovsang og  opptre med de tre sangene vi hadde øvd inn. Jeg håper på en fortsettelse av denne turneen til andre menigheter på Kola hvis Toma kommer tilbake til oss i Murmansk. Akkurat nå har hun reist hjem til Toliatti i Sør-Russland.

Fra og med siste dagen i april dro jeg sørover til Lahdenpohja, Karelen for å hente folk og reise i vegen til Nord-Sverige på møteturne. Vi reiste rundt i Sverige fram til 14.mai og besøkte mest små steder. Jeg var sjåfør og tolk for en sanggruppe fra denne byen i Sør-Karelen. Det er andre turen for min del, de har gode venner på flere plasser i Sverige som gjerne vil ha besøk av dem og organiserer turne for dem. Vi var 8 personer tilsammen. 5 sangere og en pianist og gruppeleder utenom meg og gutt til. Vi fikk være til oppmutring for mange kristne på små plasser i Nord-Sverige, da vi hadde bønnesamlinger og ba sammen med folk og ba mye for vekkelse på småstedene i Sverige. Forutenom sangen og de fine draktene de har, som gjør inntrykk (!), var det veldig sterke vitnesbyrd de delte og det ble også en flott påminning om hva Gud kan gjøre i våre liv. Vi besøkte plasser som Haparanda, Byske, Fallfors, Piteå, Alvsbyn, Boden, Rusksele, Storuman, Långsjøby og Dikanes. Gruppen fikk også med seg det som ble til overs etter reise-og kost-kostnader, noe som dekket 2 leirer og evangelisering menigheten i Karelen har arrangert i sommer.

Etter å ha kjørt gruppen inkludert hjelpesending tilbake til Karelen, tok jeg med meg Viktor og Valentina  fra nabobyen, Sortavala, hvor de er pastorpar, på tur til Volda. Vi var invitert dit for å feire 17.mai og ha litt fri hvor vi kunne få se og nyte litt av det vakre Nord-Vestland. En konsert som Pinsekyrka Eben-Ezer  i Volda arrangerer for å støtte Russlands-arbeidet ble det også anledning til å delta på. Det ble en veldig fin tur og mange fine inntrykk av flott norsk natur og vær! Jeg var jo med som tolk, kjøringa delte jeg og Viktor på.

Mai gikk med til mye reising og bilkjøring, så når juni kom, og jeg skulle ta litt av sommerferien hjemme i Os i Østerdalen, så tok jeg like så godt flyet fra Kirkenes til Oslo og tog videre, for nå hadde jeg fått nok av bilkjøring for en stund. Min yngste nevø, Øystein skulle konfirmeres nå, så det ble endel forberedelser med det, og sjølsagt deltakelse med sang og spill. Resten av familien min er også bra begavet på det området, og det er hyggelig at de vil drive med det, nevøene mine i Nord-Østerdalen. De har jo noen å slekte på i flere ledd! Mens jeg var hjemme i moderlandet, hadde jeg også møter på Røros, Alvdal og Trysil. Ellers nøt jeg ferien sammen med familie og venner på Os og Hamar.

Tilbake i Murmansk, etter å ha spilt trommer til lovsangen på søndag (noe jeg rakk å gjøre flere ganger hver måned), fylte jeg bilen med ungdommer og reiste i vegen til Ungdom i Oppdrag-basen Borgen i Troms for å være med på sommerens  happening : Mission Adventures! Vi var rundt 80 deltakere – ungdom og deres ledere, 50 av dem kom fra Kola-halvøya, 20 fra Finland og ca 10 fra Nord-Norge.  Opplegget var først 3 dagers ungdomskonferanse inkludert trening og øvelser i dans og drama, og deretter ble vi delt inn i 6 team som skulle reise på forskjellige steder og evangelisere. Teamet jeg leda ble (som seg hør og bør=) sendt til Myre i Vesterålen ! Ellers var det litt utfordrende for arrangørene å finne nok steder i Troms og Nordland som kunne ta i mot oss i ferietiden, så 3 av teamene ble igjen på Borgen og hadde det som base, da vi andre reiste ut på outreach. Det ble også sendt team til Kolari i Finland og Evenskjær i Troms.

Etter 5 timers kjøretur fra Borgen, kom teamet vårt på 13 personer fram til Myre i Vesterålen og vi ble veldig godt tatt i mot i Familiekirka der. Vi bodde på lokalet deres i 4 dager og hadde som viktigste oppgave å komme i kontakt med ungdommen der, ved hjelp av sport og spill, gateevangelisering og andre ting vi kunne finne på. Søndagsmøtet deres tok vi oss også av med lovsang, dans, vitnesbyrd, drama og preken. Alt dette ble selvsagt oversatt fra russisk til norsk og engelsk. Teamet vårt var internasjonalt : 7 russere, 2 nordmenn, 3 finner og en amerikaner! Vi fikk bra kontakt den første dagen, men da det var regn hele 2.dagen, fikk vi ikke fulgt opp kontakten, da alle satt hjemme. Så da brukte vi muligheten til å synge og spille under et tak ved Rema-butikken. Dag 3 var det heldigvis oppholdsvær og vi kunne vise fram alt de hadde brukt 3 dager på å lære – dans og drama, samt sang og vitnesbyrd på flere gatemøter. Bønne- og lovsangstur til det nedlagte fiskeværet Nyksund fikk vi også lagt inn, så det ble mange fine naturopplevelser samtidig som vi fikk vitna for folk, og vært til oppmuntring for den lokale menigheten og spesielt 2 kristne ungdommer der. Vel tilbake på Borgen hadde alle sammen oppsummering og det kunne virke som at teamet vårt hadde vært det mest effektive og fått gjort mye på kort tid.

Da er vi over i juli, så det får jeg skrive mer om neste gang. Mye som har skjedd i sommer.

En litt dum nyhet er at jeg fikk avslag på midlertidig kjøretillatelse med min nye russiske bil i Norge. Det var virkelig en strek i regningen, jeg hadde trodd det skulle være enklere å manøvrere seg fram i det norske byråkratiet enn i det russiske! Jeg gir meg ikke og kommer til å prøve å søke på nytt, men har ikke hatt kapasitet til det i og med all reisingen i sommer. Måten vi løser dette foreløpig er at jeg tar med meg russisk sjåfør som kan kjøre bilen min over den norske grensen og i Norge. Da går det bra. Norsk bilforsikring tegnes i vekommendes navn.

Vær med å be om at denne saken må løses slik at det blir enklere for meg å krysse grensene fra Russland og til Norge. Foreløpig må jeg bruke begge bilene, alt ettersom hvilken grense jeg skal over. Over til Kirkenes med russisk bil og sjåfør, mens over de fleste andre gernsene kan jeg bruke minibussen.

Takk for all støtte og forbønn, kjære venner ! Sammen kan vi gjøre mye for Herren her nord ! Gud velsigne hver og en av dere rikelig og mektig på alle måter !!